MenuMenu główne
Powiat Poznański
Logo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



W mediach o nas

Wronki w ramach PKM (02.12.2022)

portal samorządowy

Samorządowcy podpisali w piątek umowę dotyczącą współfinansowania obsługi trasy łączącej stolicę Wielkopolski z Wronkami w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). Od stycznia trasa będzie 9. kierunkiem w sieci kolei aglomeracyjnej. W piątek na Dworcu Letnim w Poznaniu samorządowcy z obszaru przylegającego do linii kolejowej łączącej stolicę regionu i Wronki podpisali porozumienie o współfinansowaniu obsługi trasy w ramach PKM.

Poznańska Kolej Metropolitalna (PKM) to system regularnych kolejowych połączeń regionalnych. Inicjatywa jest współfinansowana przez samorząd województwa, Poznań i powiat poznański oraz samorządy położone wzdłuż dziewięciu linii Poznańskiego Węzła Kolejowego. Pierwsze kursy w ramach PKM uruchomiono w czerwcu 2018 r. W godzinach szczytu pociągi PKM kursują z częstotliwością średnio co 30 minut. Wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak wskazał, że trasa Poznań – Wronki została włączona jako 9., ostatnia linia do systemu PKM, ze względu na trwającą modernizację linii Poznań-Szczecin, która uniemożliwiała uruchomienie na niej większej liczby pociągów. – Dziś jest ten etap, że w zasadzie na terenie województwa wielkopolskiego ta linia jest wyremontowana, w związku z tym to, co zadeklarowaliśmy sobie wcześniej, może stać się faktem – powiedział.

Jankowiak dodał, że obecnie na linii Poznań – Wronki samorząd województwa zamawia kursy 16 par pociągów na dobę. Dzięki podpisanemu porozumieniu od stycznia trasa będzie obsługiwana przez 20 par pociągów. – Naszą intencją jest, aby na tej linii, w perspektywie dalszych lat, jak będzie ona udrożniona do samego Szczecina, być może uruchomić kolejne pary pociągów, tak żeby dorównać do tych, które standardowo docierają w innych kierunkach, (…) gdzie w standardzie mamy 23-24 pary pociągów w dobie. Sądzę, że i tu się to uda – ocenił samorządowiec. Wicemarszałek opisał, że zgodnie z zasadami współfinansowania PKM, w przypadku sześciu par pociągów 40 proc. kosztów ich uruchomienia pokrywa samorząd województwa, 40 proc. zainteresowane gminy, a 20 proc. powiaty.

Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na potrzeby taborowe związane z rozwojem kolei aglomeracyjnej i konieczność zwiększenia przepustowości głównego dworca kolejowego w stolicy regionu. – Wyzwaniem jest teraz dojście do porozumienia z PKP, z PKP PLK, byśmy tak przeprojektowali ten dworzec i tak go zmodernizowali, by on rzeczywiście był w stanie wytrzymać taką liczbę pociągów – powiedział. Prezes obsługujących PKM samorządowych Kolei Wielkopolskich (KW) Marek Nitkowski powiedział PAP, że kolejne zwiększenie liczby kursów pociągów aglomeracyjnych między Poznaniem a Wronkami będzie uzależnione od ostatecznego zakończenia modernizacji trasy. – Przepustowość tej linii jest jeszcze mimo wszystko ograniczona – zaznaczył. Wskazał, że w latach 2024-2025 przewoźnik powinien otrzymać cztery nowe składy, które umożliwią zwiększenie liczby kursów do Wronek.
Nitkowski dodał, że obecnie Koleje Wielkopolskie posiadają łącznie 74 pojazdy.

Wicemarszałek Jankowiak przyznał, że największym wyzwaniem stojącym przed projektem PKM jest kwestia taboru do obsługi kolei aglomeracyjnej. – Dlatego, że zainteresowanie pasażerów przewyższa nasze oczekiwania – zaznaczył. – Pasażerów jest bardzo dużo, z czego z jednej strony się cieszymy. Natomiast to powoduje, że w pociągach, szczególnie w pobliżu Poznania, jest tłok, a standard tych przewozów niestety się obniża. Nie ukrywam, mamy z tym poważne kłopoty, dlatego że nie stać nas niestety +taborowo+, żeby każde połączenie obsługiwać np. podwójnym składem – powiedział.

Przypomniał, że samorząd województwa ogłosił przetarg na zakup czterech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. – Natomiast termin realizacji to jest rok 2024 – przyznał. Pytany czy województwo rozważa czasowe wynajęcie dodatkowego taboru zwrócił uwagę, że w Polsce nie ma rynku nowych pojazdów przeznaczonych do wydzierżawienia. – Jeśli już, to mówimy wyłącznie o używanych, starych pojazdach. Pytanie teraz w jakim one są standardzie i po drugie, za jaką cenę – powiedział.

Portal Samorządowy

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 3 grudnia 2022