MenuMenu główne
Powiat Poznański
Czujka tlenku węglaLogo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Relacje

Wzrośnie liczba połączeń

Przedstawiciele Poznania, powiatu poznańskiego, województwa wielkopolskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań oraz powiatów i gmin położonych liniach Poznań – Gniezno, Poznań – Rogoźno i Poznań – Września - podpisanie umowy

Spośród dziewięciu linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego już na siedmiu, od stycznia 2020 roku, będą realizowane połączenia w systemie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. 19 grudnia podpisano umowy z samorządami położonymi na trasie trzech linii.

Przedstawiciele Poznania, powiatu poznańskiego, województwa wielkopolskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań oraz powiatów i gmin położonych liniach Poznań – Gniezno, Poznań – Rogoźno i Poznań – Września podpisali umowy o udzielenie pomocy finansowej województwu wielkopolskiemu na zwiększenie liczby połączeń kolejowych w ramach PKM. Do Kościana i Wronek zacznie ona kursować po ukończeniu modernizacji przez PKP PLK SA.

Poznańska Kolej Metropolitalna ruszyła w czerwcu ubiegłego roku. Pociągi z logo PKM wyruszyły z Poznania w kierunku Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina, Nowego Tomyśla i Wągrowca. We wrześniu 2018 roku w system włączono połączenia do Swarzędza, a za 12 miesięcy wydłużono je do Kostrzyna. – Dzisiejsze podpisanie umów jest efektem wspólnego porozumienia dużej grupy samorządów. Chcę za to podziękować – powiedział Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego, wspominając jednocześnie o problemach związanych z brakami taborowymi.

– Zapewniam, że sytuacja sukcesywnie się poprawia. Zapowiadane wcześniej pięcioczłonowe pociągi z zakładów PESA Bydgoszcz docierają do Wielkopolski. Jest ich w tej chwili siedem. Ósmy przyjedzie jeszcze w tym roku, a potem jeszcze dwa w styczniu 2020. W przyszłym roku otrzymamy też kolejnych pięć składów. Komfort podróżowania z każdym miesiącem powinien być coraz wyższy – uspokajał wicemarszałek.

Współfinansowanie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej oparte jest na zasadzie solidaryzmu. Wszystkie samorządy położone wzdłuż danej linii kolejowej udzielają wsparcia finansowego samorządowi województwa wielkopolskiego na pokrywanie kosztów uruchamianych połączeń kolejowych. Udział województwa wielkopolskiego w tym projekcie kształtować się będzie na poziomie 40% kosztów dodatkowych połączeń, powiatów – na poziomie 20%, gmin – na 40%. Głównym celem PKM jest przekonanie do rezygnacji z podróżowania po metropolii Poznań samochodem i częstszego korzystania z komunikacji publicznej. Zmiany powinny też się przyczynić do odkorkowania Poznania.

– Daliśmy mieszkańcom dojeżdżającym do Poznania alternatywę. W tym roku będziemy wprowadzać zmiany, które dodatkowo powinny zachęcić do korzystania z transportu publicznego. Wprowadzimy radykalne podwyżki za parkowanie i rozszerzymy strefę płatnego parkowania – informował Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania oraz prezes Zarządu Stowarzyszenia Metropolia Poznań. – Dzisiaj przystąpiliśmy do rozmów z PKP i będziemy szukali rozwiązań dla przebudowy dworca, by zwiększyć jego przepustowość. Poznański Dworzec Główny to drugi pod kątem obłożenia dworzec w Polsce, po Warszawie. Poza tym będziemy się porozumiewać z PKP w celu przejęcia części kolejowych nieruchomości, aby stworzyć tam parkingi dla samochodów osób przesiadających się na pociąg – podkreślał.

Poznańska Kolej Metropolitalna będzie obejmować obszar w promieniu ok. 50 km od Poznania. Stacje końcowe PKM na poszczególnych liniach kolejowych to: Nowy Tomyśl, Grodzisk Wielkopolski, Kościan, Jarocin, Września, Gniezno, Wągrowiec, Oborniki i Szamotuły. Poznańska Kolej Metropolitalna, powołanie Stowarzyszenia Metropolia Poznań, (w którego skład wchodzi miasto, 17 gmin powiatu poznańskiego oraz 4 inne, położone niedaleko Poznania) to działania, które nie mają odpowiednika w Polsce.

– W przyszłym roku minie 10 lat odkąd podpisaliśmy umowy stowarzyszeniowe. Wcześniej, w 2007 roku, zawiązaliśmy Radę Aglomeracji. Nasze dzisiejsze spotkanie to kolejny sukces. Jeszcze parę lat temu pytano po co to stowarzyszenie. Dzisiaj dajemy odpowiedź. Po to, aby realizować przedsięwzięcia, których w pojedynkę nie da się przeprowadzić. Dzięki solidaryzmowi mamy Poznańską Kolej Metropolitalną, wspólne działania były też niezbędne, aby uratować PKS. To ogromna zasługa samorządów i efekt ich bardzo dobrej współpracy – podsumował spotkanie Jan Grabkowski, starosta poznański i wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Metropolia Poznań.

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 20 grudnia 2019