Relacje
21 m wyższego standardu
Po starym wiadukcie w Murowanej Goślinie nie ma już śladu. Powstaje w tym miejscu zupełnie nowy obiekt. Prace idą pełną parą. Inwestycja jest kluczowa, łączy bowiem zachodnią i wschodnią część miasta. A tym samym ułatwi dojazd do centrum, obiektów użyteczności publicznej oraz do istniejących parkingów w rejonie stacji PKP przy ul. Kolejowej i Szkolnej. W przyszłości dzieciom z takich miejscowości, jak Boduszewo czy Rakownia będzie też łatwiej, a co najważniejsze bezpieczniej, dotrzeć do szkoły.
– Podjęliśmy decyzję o rozbiórce wiaduktu, który był za wąski i znajdował się w złym stanie technicznym – opowiada Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański. – Nowy będzie spełniał dużo wyższe standardy. Zwiększy się też jego obciążenie. Szerokość całkowita obiektu łącznie z gzymsami wyniesie niemal 18 metrów. 8 metrów będzie miała jezdnia, chodnik – 3, a ścieżka rowerowa – 2,5 metra. Długość wiaduktu to ponad 21 metrów – dodaje.
– Wykonano już podpory masywne przyczółków, zamontowano łożyska, a kilka dni temu zabetonowano płytę ustroju nośnego – mówi Marek Borowczak, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu. – Teraz trwa budowa dojazdów do wiaduktu – dodaje. Co jeszcze zostało do zrobienia? Roboty drogowe (jezdnia, chodniki i ścieżki rowerowe), montaż wyposażenia, czyli np. barier bezpieczeństwa i oświetlenia, płyt przejściowych i kap chodnikowych.
Wykonać trzeba również nasypy, mury oporowe, odwodnienie i izolację nowego obiektu. Planowany termin zakończenia robót to koniec roku. Wtedy też będzie można przeprowadzić próbne obciążenie wiaduktu. Koszt prac to około 9 mln zł. Niemal 4 mln zł pochodzi z dofinansowania z rezerwy subwencji ogólnej.
Autor: Katarzyna Wozińska-Gracz
Zdjęcia: Aleksandra Gradecka-Frątczak (MOST sp. z o.o.)