Relacje
Będą 23 nowe autobusy…
32 samorządy Związku Powiatowo-Gminnego Wielkopolski Transport Regionalny kupiły za ponad 35 mln złotych tabor, który przekażą w użytkowanie swojemu przewoźnikowi – PKS Poznań SA. Obecnie spółka obsługuje 125 linii na obszarze zamieszkałym przez 1,3 mln osób.
– Liczba pasażerów korzystających z tych przewozów systematycznie rośnie. Wpływ na to ma kilka czynników, takich jak choćby reforma edukacji, ceny paliwa czy też liczba obywateli Ukrainy, którzy aktualnie przebywają w naszym regionie – mówił podczas konferencji prasowej Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański i jednocześnie wiceprzewodniczący Zarządu ZPG WTR. – Złożyliśmy też wnioski na zakup kolejnych autobusów, ponieważ chcemy systematycznie wymieniać tabor – dodał.
– Podpisana właśnie umowa przewiduje dostawę 23 autobusów hybrydowych oraz specjalistycznego sprzętu warsztatowego, co umożliwi PKS Poznań samodzielne prowadzenie planowanych obsług technicznych, zarówno w okresie gwarancji, jak i po niej – zapewniał Piotr Hojan, burmistrz Grodziska Wlkp. i prezes Zarządu ZPG WTR. To właśnie on, a także wicestarosta poznański i Radosław Pankau, prezes firmy ABP – dealera Iveco w Polsce, podpisali stosowne dokumenty. Kontrakt opiewa na kwotę ponad 35 mln złotych i jest pierwszym takim od 2012 roku.
To otwiera drogę do racjonalnego odnawiania taboru kursującego między Poznaniem, powiatami poznańskim, grodziskim, kościańskim, nowotomyskim a obornickim, także jeżdżącego po terenie gmin, które samodzielnie przystąpiły do Związku, takich jak Brodnica, Duszniki, Dolsk, Książ Wlkp., Międzychód, Sieraków i Śrem. Dzięki temu też komfort podróży na liniach regionalnych ma osiągnąć poziom porównywalny z oferowanym przez komunikację miejską i kolej regionalną, które w poprzednich latach miały szerszy dostęp ośrodków unijnych.
Kontrakt został zrealizowany w ramach projektu „Poprawa ekologiczności regionalnego transportu drogowego poprzez zakup taboru autobusowego zasilanego gazem ziemnym lub z napędem hybrydowym”. Do Wielkopolski trafi jeden z najpopularniejszych autobusów międzymiastowych w Europie – Iveco Crossway. Pojazd pozwala na obniżenie emisji szkodliwych cząstek i charakteryzuje się niższym o około 12 procent zużyciem paliwa w porównaniu z autobusami tego samego typu, napędzanych klasycznymi silnikami Diesla.
Wszystkie dostarczone autobusy są dostosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami, a ponadto wyposażone w klimatyzację, dynamiczny system informacji pasażerskiej i system uiszczania opłat za pomocą karty płatniczej. Wersja Iveco Crossway, która trafi do Poznania, to odmiana niskowejściowa, pozwalająca dostać się do autobusy bez konieczności pokonywania jakichkolwiek stopni. To standard w komunikacji miejskiej, jednak dotąd nie w komunikacji regionalnej w Polsce. Dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa, autobus wyposażono w system monitoringu wnętrza i sytuacji drogowej przez pojazdem oraz w kamerę cofania.
W autobusach, na wzór tych turystycznych, zostanie zamontowanych 47 foteli z wysokimi oparciami, które dodatkowo wyposażone zostaną w dwupunktowe pasy bezpieczeństwa. Wszystkie fotele przy drzwiach oraz środkowe siedzenie tylnego rzędu będą miały pasy trójpunktowe. Osoby podróżujące z większym bagażem podręcznym, będą mogły umieścić go na specjalnych półkach zamontowanych ponad fotelami w części niskopodłogowej. Przy każdym rzędzie siedzeń będą również zamontowane gniazda USB, umożliwiające pasażerowi doładowanie telefonu czy też tabletu podczas jazdy.