Zapowiedzi Wydarzenia Relacje
Będzie węzeł przesiadkowy
25 kwietnia przy przejeździe kolejowym koło przystanku Poznań – Junikowo odbyła się konferencja prasowa poświęcona budowie węzła przesiadkowego nad linią kolejową przy ulicy Grunwaldzkiej. W spotkaniu uczestniczyli: Jan Grabkowski – Starosta Poznański, Maciej Wudarski -Zastępca Prezydenta Miasta Poznania, Jan Broda – Wójt Gminy Komorniki oraz Adrian Napierała – Wójt Gminy Dopiewo.
Powiat Poznański i Miasto Poznań zaproponowały powstanie dwupoziomowego węzła integracji Poznań – Junikowo, na którym przesiadki z autobusów na kolej miałyby odbywać się podobnie jak to ma obecnie miejsce na przystankach PST. Przedstawiciele władz samorządowych poinformowali, że jeszcze w tym roku zostanie zlecone przygotowanie koncepcji, a na jej podstawie projekt techniczny. Przełom w rozmowach pomiędzy włodarzami miasta Poznania i Powiatu Poznańskiego daje realne szanse na zdecydowaną poprawę i udrożnienie układu komunikacyjnego w tym rejonie.
Ze względu na szeroki zakres inwestycji i tym samym koszty szacunkowe całego przedsięwzięcia – blisko 60 mln złotych – konieczne staje się partycypowanie kilku podmiotów: miasta Poznania, Powiatu Poznańskiego oraz gmin Komorniki i Dopiewo. Niezbędne jest też pozyskanie na realizację tego zadania środków zewnętrznych, w tym m.in. w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Według wstępnych założeń przy przystanku Poznań – Junikowo ma powstać dwupoziomowy węzeł integracji na przystankach zlokalizowanych ponad peronami kolejowymi. Stworzenie specjalnych śluz ułatwiłoby autobusom włączanie się do ruchu przed samochodami jadącymi w kierunku ulicy Malwowej oraz w stronę skrzyżowania Grunwaldzka -Wołczyńska. Natomiast dojścia dla pieszych mają być tak pomyślane, aby pasażerowie kolei i rowerzyści mieli dostęp do peronów kolejowych bez konieczności pokonywania jakichkolwiek stopni.
Równie ważna jest możliwość bezpiecznego pozostawienia na węźle roweru lub samochodu osobowego, jak również rozdzielenie ruchu tranzytowego od ruchu dojazdowego, tym bardziej że wraz z uruchomieniem PKM liczba kursujących pociągów tą trasą wzrośnie z 64 do 80, nie licząc pociągów towarowych. Dlatego ważne jest przyjęcie takiej organizacji ruchu, aby samochody i autobusy transportu publicznego dojeżdżające do węzła nie traciły czasu w korkach, a przejazd w tej okolicy odbywał się płynnie.
Przystanek kolejowy Poznań – Junikowo to znaczące miejsce na obszarze aglomeracji, szczególnie dla mieszkańców Plewisk i Skórzewa oraz poznańskiego osiedla Kwiatowego i Fabianowa. Łącznie mieszka tam około 22 tys. mieszkańców. To również ważne miejsce o znaczeniu komunikacyjnym. Ulica Grunwaldzka to nie tylko arteria dojazdowa dla Plewisk i Komornik do Poznania, ale także najkrótsze połączenie dla mieszkańców i firm zlokalizowanych na Junikowie i Grunwaldzie z autostradą A2 i drogą krajową nr 5, będącymi częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. To dzięki temu połączeniu poznaniacy z południowo-zachodnich dzielnic mogą swobodnie dojechać do Warszawy, Łodzi, Krakowa, Gdańska, Wrocławia i Berlina.
Tekst i zdjęcia: Joanna Felińska
O konferencji poinformowali:
Gazeta Wyborcza
Nasze Miasto Poznań
epoznan
TVP Poznań