W mediach o nas
Będzie więcej połączeń PKS (14.04.2023)
Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny” powiększył się o 9 nowych członków. Jest on właścicielem poznańskiego PKS, któremu jeszcze w 2019 roku groziła likwidacja. Obsługuje on 125 regionalnych połączeń autobusowych, których liczba jeszcze wzrośnie, dzięki czemu większa liczba mieszkańców regionu będzie miała dostęp do publicznych połączeń autobusowych.
Powstanie związku było recepta na uratowanie poznańskiego PKS-u, któremu z powodu przynoszenia strat, groziła upadłość. Po jego przejęciu w 2021 przez 23 samorządy spółka wyszła na prostą, zamykając 2022 rok zyskiem rzędu 1,5 mln zł. – Nie jesteśmy nastawieni na zysk, a na zaspokajanie potrzeby mieszkańców. Rocznie do funkcjonowania połączeń autobusowych dopłacamy 8 mln zł, ale przecież kolej regionalna także nie przynosi zysków. Tylko w powiecie poznańskim około 10 tys. mieszkańców nie ma dostępu do komunikacji publicznej. Poprzez działalność związku dążymy do przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu i usuwaniu białych plam na mapach transportowych – mówił Jan Grabkowski, starosta poznański, z którego inicjatywy powstał związek „Wielkopolski Transport Regionalny”.
Związek powiększy się o 9 nowych gmin i powiatów. Wśród nich dołączy także gmina Trzciel, z województwa lubuskiego, do której dojazd transportem zbiorowym obecnie jest bardzo utrudniony. Do związku dołączą gminy: Brodnica, Dolsk, Kamieniec, Komorniki, które posiadają własny transport autobusowy, zintegrowany z ZTM Poznań, Książ Wielkopolski, Nowy Tomyśl, Sieraków, Trzciel, w województwie lubuskim, oraz powiat wągrowiecki. Kursy autobusów są finansowane poprzez wpływy z biletów, dopłaty samorządów uczestniczących w związku oraz ewentualne, zewnętrzne dofinansowania. Związek otrzymał blisko 5 mln zł z państwowego Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych. Obsługuje on połączenia autobusowe, które przebiegają przez tereny gmin i powiatów nieuczestniczących w porozumieniu.
– Uczestniczenie w związku daje możliwość wpływania na kształt rozkładu jazdy, stabilność już organizowanych połączeń autobusowych oraz możliwość tworzenia nowych linii – wymienia Piotr Hojan, przewodniczący zarządu związku, burmistrz Grodziska Wielkopolskiego. – Nowe połączenia, związane z dołączeniem nowych członków, będą uruchamiane w połowie roku. Najbardziej będzie to widoczne, kiedy rozpocznie się kolejny rok szkolny. Wszystko jednak zależy od potrzeb i liczby dostępnego taboru – podkreśla. Przewodniczący związku nie wyklucza jednak udziału w uruchamianiu nowych połączeń lokalnych przewoźników, na co wpływ mają także braki kierowców. Jeszcze w tym roku związek planuje zwiększyć tabor o 70 autobusów, w tym hybrydowych i elektrycznych. Trwa postępowanie przetargowe na dostarczenie 20 nowych, hybrydowych autobusów do obsługi połączeń regionalnych.
Działalność związku będzie jeszcze rozszerzana o kolejne gminy i powiaty. – Czekamy jeszcze na Wolsztyn i powiat wolsztyński. Akcesu nie zgłosiła gmina Kwilcz i gmina Pniewy, ale myślę, że z czasem okaże się, że warto do nas dołączyć, zwłaszcza że przyjmujemy dziś gminę Nowy Tomyśl i myślimy nad uruchomieniem regularnych połączeń między Nowym Tomyślem a Wolsztynem – dodaje Piotr Hojan. W przyszłości związek chciałby, aby taryfy biletowe, zwłaszcza połączeń wokół poznania, były zintegrowane z taryfami ZTM Poznań i kolei aglomeracyjnej (PKM), jednak wprowadzenie tego typu rozwiązania będzie trudne. – Prowadzimy takie rozmowy, ale najtrudniejsze jest podzielenie wpływów z biletów na 3 podmioty i czas pokaże jakie rozwiązania zostaną przyjęte. Chcielibyśmy dowozić pasażerów nie tylko bezpośrednio do Poznania, ale także do węzłów przesiadkowych, aby dalej mogli oni kontynuować podróż na przykład pociągiem – stwierdza Piotr Hojan.
Głos Wielkopolski