Relacje
Dotacja na nowe połączenia
2,5 miliona złotych otrzyma Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny” w ramach Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych. W czwartek, 20 stycznia umowę w tej sprawie podpisali przedstawiciele związku i wojewoda wielkopolski Michał Zieliński. – Pod względem zasięgu i oddziaływania, nasz związek jest największym tego typu w Polsce. Dzięki tej dotacji dofinansowanych zostanie 60 linii obsługiwanych w naszych regionie przez PKS. To oznacza, że łącznie będziemy mogli utrzymywać 110 tras. Oczywiście przy takiej liczbie kursów kolejnym bardzo ważnym krokiem będzie modernizacja taboru – wyjaśnił Piotr Hojan, przewodniczący Zarządu Związku, burmistrz Grodziska Wielkopolskiego.
Przypomnijmy, że pod koniec 2021 roku Poznań przekazał bezpłatnie akcje spółki PKS na rzecz Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”. Związek stał się właścicielem m.in. dwóch dworców autobusowych w Śremie i Nowym Tomyślu, 76 autobusów i akcji wartości 10,8 mln zł. Obecnie trwają rozmowy, aby poszerzyć współpracę w ramach przewozów pasażerskich z Komornikami, Nowym Tomyślem, Lwówkiem, Opalenicą i Trzcielem oraz powiatem międzychodzkim. Dziś Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny” tworzą 23 jednostki samorządu terytorialnego: miasto Poznań, powiaty: poznański, grodziski, kościański, nowotomyski i obornicki oraz gminy: Buk, Czempiń, Dopiewo, Duszniki, Grodzisk Wielkopolski, Kórnik, Kuślin, Miedzichowo, Międzychód, Mosina, Oborniki, Rogoźno, Stęszew, Suchy Las, Śmigiel, Śrem i Tarnowo Podgórne.
– Do najważniejszych zadań związku należą m.in.: opracowanie Planu Zrównoważonego Rozwoju Transportu Publicznego, odnowienie taboru PKS Poznań przy wykorzystaniu środków unijnych, budowa siatki połączeń zintegrowanej z siecią Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, a także zwiększanie udziału miejscowości w dostępie do transportu zbiorowego. Zależy nam na tym, aby uzupełniać, a nie konkurować z innymi, dobrze rozwiniętymi liniami komunikacyjnymi. Działamy na zasadzie solidarności między samorządami i wszyscy ponosimy koszty związane z utrzymaniem linii. Naszym celem jest stworzenie takich warunków, by nasi mieszkańcy mogli wygodnie dojechać do pracy, szkoły czy lekarza – mówił Tomasz Łubiński wicestarosta poznański j jednocześnie zastępca przewodniczącego Zarządu Związku. Na spotkaniu w Urzędzie Wojewódzkim obecni byli także główna księgowa Związku Renata Behrendt, a także dyrektor biura Zbigniew Rusak.