MenuMenu główne
Powiat Poznański



Relacje

Droga za 35 milionów gotowa

zdjęcie rozbudowa drogi przed i po (rondo)

Szeroka, bezpieczna droga. Obok chodnik i ścieżka rowerowa. Dwa ronda, nowe przystanki, oświetlenie i wyspy spowalniające. Tak dzisiaj wygląda niemal 7-kilometrowa droga powiatowa łącząca Zalasewo z węzłem Kleszczewo na S5. Jej przebudowa kosztowała niemal 35 milionów złotych! Nie obyło się bez niespodzianek, podczas robót w pasie drogowym natrafiono na… cmentarz z XV-XVII wieku. – To jedna z ważniejszych dróg powiatowych. Przede wszystkim dlatego, że obsługuje komunikacyjnie prężnie rozwijającą się strefę przemysłową w Swarzędzu i okolicach – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. – Łączy też trasę S5 z trzema gminami: Swarzędzem, Kleszczewem i Kostrzynem – dodaje.

Tak dużej inwestycji drogowej w historii powiatu poznańskiego jeszcze nie było. Sama przebudowa trwała ponad rok, jednak przygotowania do niej rozpoczęły się wiele miesięcy wcześniej. To też najdroższa dotąd inwestycja: prace kosztowały prawie 30 mln zł, do tego doliczyć trzeba niemal pół mln zł na przygotowanie dokumentacji i ponad 4 miliony złotych na wykup gruntów. Ponad 15 milionów złotych powiat poznański otrzymał z unijnego WRPO 14+. Wrażenie robią też inne liczby. Wbudowano 30 ton masy bitumicznej (1500 ciężarówek), na chodnikach ułożono 15 tys. metrów kwadratowych kostki brukowej, ustawiono 220 słupków do znaków drogowych oraz ułożono blisko 3 kilometry rur kanalizacji.

Prawie 7 km drogi

Przebudowana droga przebiega w granicach trzech gmin: Swarzędza, Kleszczewa i Kostrzyna, a dokładnie od ulicy Olszynowej w Zalasewie, przez Gowarzewo, do węzła S5 w Kleszczewie. – Zakres prac był ogromny, ale podsumowując można powiedzieć, że jezdnia została poszerzona do siedmiu metrów, powstały chodnik i ścieżka rowerowa, dwa ronda w Gowarzewie, przebudowano skrzyżowania i wykonano odwodnienie drogi – wymienia Marek Borowczak, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu. Przejścia dla pieszych, przystanki, skrzyżowania i przejazdy dla rowerzystów zostały oświetlone, dzięki czemu stały się dużo bezpieczniejsze. Przebudowano również przystanki autobusowe oraz zjazdy na posesje znajdujące się przy drodze.

Nie obyło się bez trudności

W czasie prac nie obyło się bez niespodzianek. Najczęściej napotkane to kable ułożone niezgodnie z mapami. Ale zdarzały się też inne. – W Gowarzewie robotnicy natrafili na ludzkie szczątki. W sumie – 49 grobów. To cmentarz pochodzący prawdopodobnie z XV-XVII wieku – opowiada Marek Borowczak. Na plac budowy wkroczyli więc archeolodzy. Każdy grób trzeba było odkopać, a szczątki przenieść z placu budowy. Dopiero wtedy wykonawca mógł kontynuować prace.

– W tym roku czekają nas kolejne  projekty drogowe. Na zarządzanie naszymi odcinkami mamy ponad 100 milionów złotych, w tym 80 milionów na same inwestycje – dodaje Jan Grabkowski, starosta poznański. – Będziemy kontynuować  między innymi przebudowę ulicy Poznańskiej w Koziegłowach, rozpoczniemy budowę obwodnicy Chomęcic. Niemal 25 milionów złotych pochłoną tzw. zintegrowane inwestycje terytorialne. Realizowane są one wspólnie z gminami, które budują węzły przesiadkowe przy stacjach kolejowych. Powiat odpowiada w tym projekcie za drogi oraz ścieżki rowerowe, którymi szybko i bezpiecznie można się do tych stacji dostać.

Tekst: Katarzyna Fertsch, Zarząd Dróg Powiatowych
Zdjęcia: archiwum ZDP

Jak wyglądała droga kiedyś, a jak prezentuje się obecnie można zobaczyć na filmie TUTAJ

Redaktor: Maciej Pawlik
Opublikowano: 10 stycznia 2019