Relacje
Kolejna droga po remoncie
Ponad 2,5 mln zł kosztował remont 5-kilometrowego odcinka drogi powiatowej z Boduszewa do Zielonki. Trasa została oficjalnie oddana do użytku. Przed remontem droga była w bardzo złym stanie technicznym. – Ponad 40 lat temu ułożono nawierzchnię asfaltową. Mimo doraźnych napraw jezdnia się dosłownie sypała i trudno już było omijać dziury – wspomina Hieronim Kazuś, sołtys Zielonki. – Trzeba było jeździć wolno i ostrożnie, żeby nie uszkodzić zawieszenia w samochodzie – dodaje.
Dzisiaj ten kawałek to zupełnie nowa jakość: ułożone zostały warstwy wyrównawcza i ścieralna, pobocza wysypano tłuczniem granitowym. Jezdnię – gdzie było to możliwe – poszerzono do 5 metrów. Na odcinku leśnym, o szerokości około 4 metrów, powstało kilkanaście mijanek. Ze względów bezpieczeństwa zrobiono je także na każdym łuku drogi.
– Teraz, kiedy jadę do Murowanej Gośliny, to odpoczywam – żartuje sołtys Zielonki.
Z drogi korzystają głównie okoliczni mieszkańcy, choć to również skrót do Tuczna i Swarzędza. Po remoncie szosa stała się wygodna i bezpieczna. Nie trzeba już uważać na dziury w jezdni, dlatego znacznie skrócił się czas przejazdu. Prace kosztowały 2,5 mln zł. To kolejny – z ponad 700-kilometrowej sieci – fragment drogi powiatowej, który w ostatnim czasie zyskał nowoczesny wygląd, a co najważniejsze – stał się bezpieczny.
– Cieszę się, że w tym roku udało nam się wyremontować trasę z Boduszewa do Zielonki. Wiem, że mieszkańcy czekali na to od lat– mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. – Sukcesywnie staramy się modernizować i remontować nasz układ drogowy. Tylko w ubiegłym roku na zarządzanie nim wydaliśmy blisko 120 mln zł, z czego na same remonty – 23 mln zł, a inwestycje to kolejnych 66 mln zł. Pozostałe środki przeznaczyliśmy między innymi na projekty, wykupy gruntów, bieżące utrzymanie naszych odcinków – dodaje.
W przypadku drogi Boduszewo – Zielonka sporo czasu zajęły przygotowania do remontu: opracowanie dokumentacji technicznej i uregulowanie kwestii własności gruntów. Takie prace, zwłaszcza w przypadku zadań inwestycyjnych, zajmują często nawet kilka lat. – Co roku przebudowujemy średnio 17 km i remontujemy 10 km dróg powiatowych – wylicza Marek Borowczak, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Poznaniu. – Lista potrzeb z roku na rok systematycznie się skraca. Niestety nie jesteśmy w stanie zrobić wszystkiego od razu, choć bardzo byśmy chcieli – dodaje.
Tekst i zdjęcia: Katarzyna Fertsch