MenuMenu główne
Powiat Poznański
Logo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



W mediach o nas

Nowe połączenia, nowe autobusy (15.04.2023)

logo Ten

Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny” (WTR) ma dziewięciu nowych członków. Jeszcze w tym roku pojawią się nowe połączenia, by skutecznie przeciwdziałać przeciwko wykluczeniu transportowemu w regionie. Do 23 samorządów tworzących WTR dołączyło 9 nowych członków: gminy Brodnica, Dolsk, Kamieniec, Komorniki, Książ Wielkopolski, Nowy Tomyśl, Sieraków, Trzciel i powiat wągrowiecki. Obecnie pod względem zasięgu i oddziaływania wielkopolska organizacja jest największą tego typu w Polsce.

– Przyjęcie kolejnych samorządów do WTR to konsekwencja działań mających na celu utrzymanie i zwiększenie liczby linii autobusowych o zasięgu powiatowym oraz ponadpowiatowym – mówił Jan Grabkowski, starosta poznański, przewodniczący zgromadzenia ogólnego związku. – Tylko w powiecie poznańskim około 10 tysięcy mieszkańców nie ma dostępu do komunikacji publicznej. Musimy działać przeciw wykluczeniu transportowemu.

Starosta poznański podkreślił, że WTR od początku stawiał jeden warunek: pełną współpracę. I to dzięki temu, dzięki solidarności można dziś mówić o sukcesie i sile samorządów. – Przystąpiliśmy do związku mając na uwadze ekologię – wyjaśnił Tomasz Stellmaszyk, zastępca wójta gminy Komorniki. – Jeden autobus może przewieźć kilkadziesiąt osób. Można w ten sposób ograniczyć ruch samochodowy. Chcemy także stworzyć naszym mieszkańcom możliwość korzystania z szeroko rozwiniętego transportu publicznego.

Witold Maciołek, burmistrz Sierakowa, przyznał, że początkowo sceptycznie podchodził do idei transportu regionalnego, ale przekonał go dynamiczny rozwój związku. – Zależy nam przede wszystkim na zapewnieniu połączeń do wsi, które aktualnie takich nie mają – mówił. – Mam nadzieję, że jako uczestnik będziemy mogli negocjować trasy przebiegające przez gminę Sieraków, a z czasem uruchomić nowe połączenia.

Na rozwój przewozów związek otrzymał prawie 5 mln zł z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych. To sporo, ale w stosunku do potrzeb niestety zbyt mało. WTR chciałby zmodernizować dworzec w Śremie, zintegrować taryfę PKS z PKM i ZTM Poznań, musi też sukcesywnie dbać o odnowienie swojej floty. Jeszcze w kwietniu ma zostać rozstrzygnięty przetarg na zakup 20 nowych autobusów z napędem hybrydowym – obecnie związek ma ich 75. Wszystkie kupowane pojazdy będą w pełni przystosowane do osób z ograniczoną sprawnością ruchową.

– W tym roku w ramach KPO będziemy się ubiegać o dofinansowanie do zakupu 50 nowych autobusów hybrydowych oraz 10 autobusów elektrycznych – podkreślił starosta. – Dane te pokazują, jak dynamicznie działa związek. I nie tylko te dane o tym świadczą: w ubiegłym roku nastąpił wzrost pracy przewozowej z poziomu 2 mln km do 2,7 mln km przejechanych kilometrów, a po przyjęciu nowych członków wartość ta wzrośnie o kolejne 0,5 mln km. W 2022 roku liczba obsługiwanych linii wyniosła 125 (wzrost o 76 proc), na których przewieziono łącznie 880.369 pasażerów.

– Jestem przekonany, że sieć połączeń będzie się rozwijać stosownie do potrzeb – zapewnił Zbigniew Rusak, dyrektor biura WTR. – Należy podkreślić, że już dziś autobusy PKS-u przewożą rocznie prawie 1,1 mln pasażerów. Na razie największą barierą w rozwoju nowych połączeń jest brak kierowców autobusowych. Dlatego związek przygotowuje się do nawiązania współpracy z nowymi przewoźnikami.

Przypomnijmy, że WTR powstał, ponieważ Poznań nie był już w stanie samodzielnie utrzymywać spółki PKS i zamierzał ją rozwiązać ze względu na nierentowność. Starosta Jan Grabkowski zaproponował wówczas uratowanie linii poprzez utworzenie Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny”. W grudniu 2021 roku podpisano akt notarialny, na mocy którego miasto przekazało WTR udziały w postaci akcji wartych 10,8 mln zł i taboru, w skład którego wchodziło wówczas 76 autobusów oraz dwa dworce autobusowe: w Nowym Tomyślu i w Śremie.

TenPoznan.pl

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 15 kwietnia 2023