Zapowiedzi
Otwarcie węzła w Rokietnicy
Gmina Rokietnica 31 sierpnia zaprasza na “Drzwi otwarte” do holu nowego dworca. Tam znajdować się będzie interaktywna makieta kolejowa. Dodatkowo POLREGIO i ZUK Rokbus odpowiedzą na pytania dotyczące transportu i przygotują różnego rodzaju aktywności.
Linia kolejowa, przy której leży Rokietnica jest najstarszą, która dotarła do Poznania. Jej budowę rozpoczęto 20 marca 1846 r. od strony Stargardu Szczecińskiego. Pierwszy pociąg, zgodnie z rozkładem, przejechał przez Rokietnicę 10 sierpnia 1848 r. Nie da się ukryć, że zarówno w przeszłości, jak i obecnie kolej jest potencjałem gminy. Centralne położenie stacji Rokietnica, dobrze rozwinięta sieć dróg dojazdowych, niewielka odległość do centrum Poznania, duża liczba mieszkańców w strefie bezpośredniego oddziaływania, oszczędność czasu i kosztów dojazdu to atuty, które umożliwiły podjęcie decyzji o postawieniu na rozwój transportu publicznego zintegrowanego właśnie z koleją.
Realizacja projektu Węzła Przesiadkowego Rokietnica wyniosła łącznie ponad 33 mln zł. Objęła zarówno budowę dworca i zagospodarowanie okalającego go terenu, jak i przebudowę ul. Szamotulskiej w Rokietnicy z rondem oraz budowę nowej bazy gminnej spółki komunikacyjnej ZUK ROKBUS i zakup 4 niskoemisyjnych autobusów. Zadanie to, z dofinansowaniem z UE w wysokości ponad 21 mln zł, było drugim co do wielkości projektem niskoemisyjnym w ramach drugiego rozdania tzw. ZIT-ów przez Stowarzyszenie Metropolia Poznań.
Najbardziej rozpoznawalnym elementem WPR jest oczywiście nowa hala dworca w Rokietnicy z charakterystyczną elewacją z blachy kortenowej i szkła oraz przygotowany wokół teren. Projekt o wartości ponad 12,5 mln zł, z udziałem prawie 10 mln zł środków unijnych, realizowała Gmina Rokietnica. Dach dworca, na którym zamontowano panele fotowoltaiczne, pełni również rolę zadaszenia dla podróżnych oczekujących na liniowe autobusy. Tu także zamontowana została tablica elektroniczna z informacją o godzinach ich przyjazdu i odjazdu.
Specjalna konstrukcja dachu oraz jego imponująca długość 96 metrów pozwala na połączenie w jedną funkcjonalną całość wyjścia z poczekali oraz zejścia na perony. To także w pewnym sensie symbol możliwości połączenia dwóch inwestycji: gminnej (dworzec) i kolejowej (przejście oraz zmodernizowane przez PKP torowisko i perony), a także komunikacyjnych składowych: wiaty na ponad 50 rowerów, przystanków autobusowych i dojścia do platform kolejowych.
Możliwość nazwania węzła w Rokietnicy określeniem „zintegrowany” wiąże się także z zagospodarowaniem terenu wokół dworca. Znajduje się tutaj parking (Park&Ride i Kiss&Ride) na 150 miejsc, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, 3 stacje ładowania dla 5 samochodów elektrycznych, postój TAXI oraz system dróg z taką organizacją ruchu, która umożliwia płynne i bezpieczne funkcjonowanie transportu publicznego, pojazdów korzystających z parkingów, rowerzystów oraz pieszych. Wszystko scala ciekawie zaprojektowana mała architektura oraz bogata zieleń.
Istotnym uzupełnieniem projektu Węzła Przesiadkowego Rokietnica będzie włączenie od 1 stycznia 2023 r. odcinka Poznań Główny – Wronki, ze stacją Rokietnica, do systemu Poznańskiej Kolei Metropolitarnej (PKM). PKM jest wspólnym przedsięwzięciem Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań, Miasta Poznań, Powiatu Poznańskiego oraz 38 gmin i 10 powiatów położonych wzdłuż linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego. PKM to zwiększona częstotliwość kursowania pociągów w godzinach szczytu – średnio co 30 minut oraz nowoczesny tabor. Objęta jest wspólnym biletem, zintegrowanym z transportem dowożącym pasażerów do kolei.
Autor: Danuta Potrawiak