W mediach o nas
Piąte urodziny PKM. Będzie więcej pociągów! (11.09.2023)
Z okazji piątych urodzin Poznańska Kolej Metropolitalna uruchamia dodatkowe połączenia w sześciu relacjach. 11 września przedstawiciele samorządów uczestniczących w projekcie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej podpisali porozumienie.
Przypomnijmy, że Poznańska Kolej Metropolitalna (PKM) jest wspólnym przedsięwzięciem samorządu województwa wielkopolskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań, Poznania, powiatu poznańskiego oraz gmin i powiatów położonych wzdłuż linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego. Pierwsze pociągi z logo PKM wyjechały na trasy w czerwcu i wrześniu 2018 r. z Poznania do Wągrowca, Nowego Tomyśla, Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina i Swarzędza.
W latach 2019-2022 PKM pojawiła się na kolejnych czterech liniach: z Poznania do Gniezna, Kościana, Rogoźna i Wronek, a linia do Swarzędza została przedłużona aż do Wrześni. Obecnie dzięki PKM pasażerowie mają do dyspozycji dwa połączenia w ciągu godziny w godzinach szczytu przewozowego, średnio co 30 minut – a to naprawdę sporo w polskich warunkach i przy przepustowości poznańskiego węzła. Tylko w ubiegłym roku z jej usług skorzystało ponad 23,5 mln. pasażerów (rekordowy był 2019 r., kiedy zanotowano ponad 27 mln. pasażerów).
Dzięki obecnemu porozumieniu, które podpisali marszałek Marek Woźniak, wicemarszałek Wojciech Jankowiak, Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, Jan Grabkowski, starosta poznański oraz przedstawiciele samorządów uczestniczących w projekcie, od stycznia 2024 roku częstotliwość kursowania pociągów PKM jeszcze wzrośnie na sześciu liniach: Poznań – Pobiedziska (3 pary), Poznań – Czempiń (2 pary), Poznań – Opalenica (2 pary), Poznań – Oborniki Wlkp. (3 pary), Poznań – Szamotuły (2 pary), Poznań – Kostrzyn Wlkp. (3 pary).
– Zauważyliśmy, że w pewnych momentach pociągi dojeżdżają do punktu docelowego i oczekują na kolejne połączenie – mówił Wojciech Jankowiak. – Doszliśmy wtedy do wniosku, że można w tym czasie obsłużyć kolejne połączenia, ale na krótszych dystansach. Z tej analizy wyszło nam 15 nowych połączeń.
– Kolej metropolitalna jest bez wątpienia fenomenem- mówił marszałek Marek Woźniak. – To fenomen dobrej, zgodnej współpracy samorządów, które uznały, że warto zapewnić swoim mieszkańcom komfortowe warunki dojazdu do pracy czy szkoły i z powrotem. Chcemy rozwijać projekty kolejowe, dlatego – jeśli uda się odblokować Krajowy Plan Odbudowy – pieniędzy na nowy tabor pojawi się więcej.
Przypomnijmy, że na terenie Wielkopolski pasażerskie przewozy kolejowe wykonywane są przez Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. i POLREGIO sp. z o.o. Samorząd Wielkopolski posiada 100 proc. udziałów w spółce Koleje Wielkopolskie – oraz 4,85 proc. w spółce POLREGIO. PKM korzysta przede wszystkim z taboru Kolei Wielkopolskich, jest też finansowana przede wszystkim z budżetu województwa. Kwota dofinansowania stale rośnie: w 2018 roku było to 176 mln zł, a w 2023 – to już 331 mln.
TenPoznan.pl