MenuMenu główne
Powiat Poznański
Logo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Zapowiedzi Wydarzenia Relacje

Promowali zdrowie psychiczne

Od kwietnia do czerwca uczniowie 25 klas ponadgimnazjalnych z terenu powiatu poznańskiego, łącznie ponad 500 osób, uczestniczyli w warsztatach profilaktyczno-psychoedukacyjnych w ramach projektu „Dbaj o zdrowie! Promocja zdrowia psychicznego oraz zapobieganie zaburzeniom psychicznym wśród młodzieży”, realizowanego przez Stowarzyszenie Na Rzecz Młodych Twórców V.I.T.R.I.O.L. i współfinansowanego ze środków budżetu powiatu poznańskiego.

Uczniowie dowiadywali się, czym jest zdrowie psychiczne, jakie są czynniki chroniące i zagrażające zdrowiu psychicznemu, najczęstsze zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania wśród młodzieży. Poruszane były najbardziej nurtujące młodych ludzi zagadnienia, m.in. problemy z akceptacją siebie, ucieczkowe i autoagresywne zachowania, stres.

– Projekt jest odpowiedzią na realne i bardzo aktualne problemy, z jakimi spotykają się młodzi ludzie: wzmożone lęki, obniżona ocena własnej wartości, trudności komunikacyjne w rodzinie, w szkole, z rówieśnikami i inne. Głównym celem projektu było wyposażenie młodych ludzi w umiejętności radzenia sobie z problemami i zagrożeniami charakterystycznymi dla ich grupy wiekowej. Poruszana tematyka dotyczyła zarówno profilaktyki typowych zaburzeń okresu dorastania, jak i przeciwdziałania skutkom owych zaburzeń oraz zapobiegania nawrotom. Prowadzone przez nas warsztaty wyposażają młodzież w umiejętności radzenia sobie ze stresem sytuacyjnym, zdolności komunikacyjne i kompetencje rozwiązywania konfliktów społecznych, zarówno w środowisku szkolnym, jak i rodzinnym. Dzięki temu młodzież może rozwijać w sobie poczucie zaradności, kontroli i sprawstwa w sytuacjach, w których dotychczas towarzyszyły im negatywne emocje – tłumaczą ekspertki prowadzące zajęcia.

– Projekt jest według nas bardzo istotny, gdyż daje młodym ludziom świadomość tego, co mogą przeżywać, z czym się zmagać w okresie dorastania. Dzięki temu młodzież może skuteczniej radzić sobie z trudnościami na co dzień. Z tego względu jest to działanie, którego rezultaty są długofalowe. Nie kończą się wraz z ostatnim spotkaniem w ramach projektu. Nabyta wiedza i umiejętności mogą uczestników wspierać w dalszym życiu i zapobiegać potencjalnym problemom – dodaje organizator.

Najnowsze badania pokazują, że młodzież i dzieci z wyższymi poziomami zdrowia emocjonalnego, behawioralnego i socjalnego, mają średnio wyższe wyniki w nauce i są bardziej zaangażowane w swoją edukację (raport Childhood Wellbeing Centre, Listopad 2012 r.). Na takie rezultaty czekamy!

Tekst: Ewa Szubert
Zdjęcia: Natasza Chmielewska

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 25 maja 2016