Relacje
Propozycje kulturalne
Na łamach Prasowej17. polecamy najciekawsze książki, filmy, płyty oraz gry. W roli naszych recenzentów występują prawdziwi fachowcy. Do wysłuchania konkretnych płyt zachęca Jakub Kozłowski z Wydawnictwa In Rock z Czerwonaka, a gry wybiera dla Was Michał Cyranek i Tomasz Skoracki ze Stowarzyszenia Miłośników Gier Planszowych Kości z Puszczykowa. Książki to domena Anny Walkowiak-Osowskiej oraz Magdaleny Kozłowskiej z Biblioteki Publicznej w Swarzędzu, a filmy i seriale dla naszych Czytelników ocenia Agata Klaudel-Berndt z Kultury Tarnowa.
Wszystkie polecane tytuły to ich subiektywny wybór. Czasami są to nowości na rynku, a czasami nasi recenzenci wracają do wydawnictw mających swoją premierę już jakiś czas temu, a do których ich zdaniem warto wrócić. Zawsze będą to jednak pozycje wartościowe, po które warto sięgnąć w wolnej chwili. Liczymy, że ich propozycje będą dla Was pomocne w wyborze danej płyty, filmu, książki czy też gry. Wierzymy również, że w tym naszym kulturalnym kąciku Prasowej17. każdy znajdzie coś dla siebie. Nowe propozycje poniżej…
FILM: „Dziki zachód Calamity Jane”
To duńsko-francuska animacja dla dzieci w reżyserii Remi Chaye. Martha Jane to nieustraszona 12-latka, która przez życie najchętniej puściłaby się galopem. Kiedy dziewczynka z rodziną i innymi osadnikami wyrusza w podróż przez Amerykę, nawet nie przypuszcza, ile nowych przeżyć ma przed sobą. Na razie jednak dni upływają jej na opiece nad rodzeństwem. Dopiero niespodziewany wypadek na drodze, zmienia bieg zdarzeń: ktoś musi zastąpić tatę Marthy Jane w prowadzeniu powozu. W sekrecie przed innymi, dziewczynka uczy się posługiwać lassem i trenuje jazdę konną, co nie wszystkim się podoba. Kiedy w obozie dochodzi do nieporozumienia, Marta Jane rzuca się do ucieczki, by udowodnić swoje racje. Przed nią pełna niebezpieczeństw trasa, nieprzewidziane tarapaty i… masa przygód! Czy uda jej się pokonać wszystkie przeszkody?
Agata Klaudel-Berndt (Kultura Tarnowa)
KSIĄŻKA: „Hiroszima 1945. Historia atomowego ataku, który zmienił świat” Chris Wallace, Mitch Weiss
Podtytuł nie oddaje wartości tej książki. Największą jej zaletą jest możliwość poznania ludzi zaangażowanych w Projekt Manhattan. Fakty nie są tu najważniejsze. Autorzy skupili się na ukazaniu decydentów i zwykłych żołnierzy, a nawet pracownic przy taśmie montażowej. Co czuł Harry Truman postawiony nagle, i wbrew własnej woli, przed koniecznością podjęcia najtrudniejszej decyzji w historii ludzkości? Ile wiedzieli członkowie załóg lecących na Hiroszimę i Nagasaki? Kim byli i dlaczego właśnie oni zostali wybrani do spełnienia misji? Książka jest daleka od taniego sentymentalizmu. Nie tylko dla miłośników historii.
Anna Walkowiak-Osowska (Biblioteka Publiczna Swarzędz)
MUZYKA: Trouble „Psalm 9”
Reklamowanie muzyki zespołu mianem white metal było pomysłem karkołomnym. Miało to podobno stawiać zespół w opozycji do satanistycznych inklinacji części metalowej sceny. Zabieg zbędny i zbyt naiwny. Wydaje mi się, że zaszkodził odbiorowi samej muzyki. Nie śpiewają o szatanie, a o szukaniu pocieszenia. Nie są jednak zespołem christian metalowym, a tak zaczęto ich postrzegać. Trouble nie uzyskali renomy, ani uznania, na jakie zasługują, a mówimy o wspaniałych płytach nagranych w szczery i bezpretensjonalny sposób. Tu nikt nie kalkulował i słychać to na każdym w zasadzie albumie grupy. Poznawanie formacji warto zacząć jednak od fenomenalnego debiutu, znanego obecnie pod tytułem „Psalm 9”. Posłuchajcie chociażby utworu tytułowego. Nawet jeżeli jesteście łysi – i tak zapuścicie długie włosy.
Jakub Kozłowski (Wydawnictwo In Rock)
GRA: „Architekci 7 Cudów Świata”
To gra, w której naszym celem jest zbudowanie jednego z 7 cudów świata. Każdy gracz otrzymuje inny „cud”, który rozkłada przed sobą stroną niezabudowaną, taką z rusztowaniami. Co rundę, każdy z zawodników może dobrać kartę ze swojego stosu, stosu przeciwnika po prawej stronie albo też ze stosu głównego dostępnego dla każdego. Na kartach tych znajdziemy surowce do budowy. Gra kończy się gdy, któryś z graczy zbuduje swój „cud”. To że ktoś był pierwszy nie oznacza, że wygrał, ponieważ zliczamy jeszcze punkty z kart i żetonów postępu. To bardzo prosta i szybka gra, w której rozgrywka trwa 20-30 minut. Dodatkowym atutem jest także to że może w nią grać aż siedmiu zawodników graczy, a do tego jest bardzo porządnie wydana.
Tomasz Skoracki (Stowarzyszenie Miłośników Gier Planszowych „Kości”)