MenuMenu główne
Powiat Poznański
Logo opłat urzędowych onlineLogo opłaty urzędowe online



Relacje

Propozycje kulturalne

kulturalnie grafika

Na łamach Prasowej17. polecamy najciekawsze książki, filmy, płyty oraz gry. W roli naszych recenzentów występują prawdziwi fachowcy. Do wysłuchania konkretnych płyt zachęca Jakub Kozłowski z Wydawnictwa In Rock z Czerwonaka, a gry wybiera dla Was Michał Cyranek i Tomasz Skoracki ze Stowarzyszenia Miłośników Gier Planszowych Kości z Puszczykowa. Książki to domena Anny Walkowiak-Osowskiej oraz Magdaleny Kozłowskiej z Biblioteki Publicznej w Swarzędzu, a filmy i seriale dla naszych Czytelników ocenia Agata Klaudel-Berndt z Kultury Tarnowa.

Wszystkie polecane tytuły to ich subiektywny wybór. Czasami są to nowości na rynku, a czasami nasi recenzenci wracają do wydawnictw mających swoją premierę już jakiś czas temu, a do których ich zdaniem warto wrócić. Zawsze będą to jednak pozycje wartościowe, po które warto sięgnąć w wolnej chwili. Liczymy, że ich propozycje będą dla Was pomocne w wyborze danej płyty, filmu, książki czy też gry. Wierzymy również, że w tym naszym kulturalnym kąciku Prasowej17. każdy znajdzie coś dla siebie. Nowe propozycje poniżej…

MUZYKA: Fish „Weltschmertz”
okładka płytyCenię Fisha. Przede wszystkim za dokonania z Marillion, za albumy „Misplaced Childhood” oraz „Clutching at Straws”, które uwielbiam. Ale Fisha cenię również za konsekwencję w trakcie kariery solowej. Można poszczególne albumy Dicka zbyć wzruszeniem ramion. Można powiedzieć, że zjada własny ogon. Każda z tych reakcji może być słuszna, ale żadna nie odda magii, jaka bije z solowego dorobku Szkota. Najnowszy album nie jest tu wyjątkiem. Fish po raz kolejny dostarczył przepiękny kawałek dobrego art rocka, przyprawionego nutką nostalgii i idącej jej w sukurs złości. Album może odrobinę przegadany, ale to przecież nic nowego. Jeżeli będzie to ostatnia płyta Fisha, to pięknie domknie jego dyskografię.
Jakub Kozłowski (Wydawnictwo In Rock)

 

KSIĄŻKA: Sabina Jakubowska „Akuszerki”
okładka książkiKsiążka, która jest przykładem, jak się powinno pisać współczesne powieści. Już teraz okrzyknięta wydarzeniem literackim roku. I słusznie! Wartka akcja, bohaterowie z krwi i kości, a do tego dobrze oddane realia czasów. Powieść od pierwszej strony wciąga czytelnika tak, że ma on wrażenie, iż jest częścią wydarzeń, jakby był bliskim krewnym tytułowych akuszerek. Akcja toczy się w XIX i na początku XX wieku i pokazuje, z jakimi wyzwaniami musiały się mierzyć kobiety, które czuły się w obowiązku pomagać rodzącym na wsi. Na plus trzeba zaliczyć, że autorka nie sili się na stylizowanie języka, jedynie w dialogach używa wyrazów i zwrotów charakterystycznych dla mowy bohaterów. Po siedemsetnej stronie książki czytelnik nagle orientuje się, że dalszych wydarzeń nie będzie. I czuje żal do autorki, że już trzeba się rozstać z postaciami, z którymi zżył się tak bardzo.
Anna Walkowiak-Osowska (Biblioteka Publiczna w Swarzędzu)

 

FILM: „Mała mama”
plakat filmuCzy potrafilibyśmy zaprzyjaźnić się ze swoim rodzicem, gdyby nasze wspólne drogi przecięły się w czasie, kiedy oboje byliśmy dziećmi? Taka sytuacja przytrafia się ośmioletniej Nelly, która spotyka rówieśniczkę łudząco podobną do swojej matki. To niecodzienne wydarzenie staje się punktem wyjścia do opowieści o przyjaźni, potrafiącej przekroczyć pokoleniowe bariery i zarazem studium potęgi dziecięcej wyobraźni. Céline Sciamma, autorka nagrodzonego w Cannes „Portretu kobiety w ogniu”, w swoim najnowszym filmie porusza motyw przepracowywania żałoby (bohaterów poznajemy w momencie odejścia nestorki rodziny), jednak na pierwszy plan wydobywa niezwykłą czułość rodzinnych relacji i celebruje ciekawość świata, którą zaraża nas młodziutka Nelly.
Agata Klaudel-Berndt (Kultura Tarnowa)

 

GRA: „Libertalia Wichry Galecrest”
okładka gryTo gra, w której wcielamy się w rolę kapitana podniebnego statku! Każdego dnia statki graczy docierać będą do wysp, na które będziemy wysyłać nasze załogi. Każda wyprawa będzie trwała jeden dzień dłużej od poprzedniej. I tak w pierwszej rundzie spędzimy na wyspie cztery dni,  a w trzeciej już sześć. W poszczególnych dniach zagramy kartą postaci, w celu poszukiwania łupów. Każda postać ma swoje zdolności i wpływy na wyspę, innych załogantów, na łupy czy na nasz statek. Karty oprócz zdolności mają także swoją rangę, która wyznacza kolejność wykonywania akcji. Gra kończy się po trzech wyprawach, a kapitan z największą ilością dublonów zwycięża.
Tomasz Skoracki (Stowarzyszenie Miłośników Gier Planszowych „Kości”)

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 1 lipca 2022