Relacje
Propozycje kulturalne
Na łamach Prasowej17. polecamy najciekawsze książki, filmy, płyty oraz gry. W roli naszych recenzentów występują prawdziwi fachowcy. Do wysłuchania konkretnych płyt zachęca Jakub Kozłowski z Wydawnictwa In Rock z Czerwonaka, a gry wybiera dla Was Michał Cyranek i Tomasz Skoracki ze Stowarzyszenia Miłośników Gier Planszowych Kości z Puszczykowa. Książki to domena Anny Walkowiak-Osowskiej oraz Magdaleny Kozłowskiej z Biblioteki Publicznej w Swarzędzu, a filmy i seriale dla naszych Czytelników oceniają Agata Klaudel-Berndt z Kultury Tarnowa i Joanna Sobik z Kostrzyńskiego Kina za Rogiem.
Wszystkie polecane tytuły to ich subiektywny wybór. Czasami są to nowości na rynku, a czasami nasi recenzenci wracają do wydawnictw mających swoją premierę już jakiś czas temu, a do których ich zdaniem warto wrócić. Zawsze będą to jednak pozycje wartościowe, po które warto sięgnąć w wolnej chwili. Liczymy, że ich propozycje będą dla Was pomocne w wyborze danej płyty, filmu, książki czy też gry. Wierzymy również, że w tym naszym kulturalnym kąciku Prasowej17. każdy znajdzie coś dla siebie. Nowe propozycje poniżej…
FILM: „Animal”
Ten dokumentalny film to wyjątkowa opowieść dla wszystkich, którzy troszczą się o przyszłość naszej planety. Żyjemy w obliczu zagrożenia, które naukowcy określają jako „szóste masowe wymieranie” – w ciągu ostatnich 40 lat zniknęło 60 procent żyjących na Ziemi kręgowców oraz 80 procent europejskich owadów latających. Bella i Vipulan, dwójka nastolatków oddanych sprawie ochrony zwierząt, oraz Jane Goodall, powszechnie znana prymatolożka zajmująca się badaniami nad szympansami, zabiorą nas w podróż po całym świecie, aby pomóc nam zrozumieć, dlaczego zwierzęta giną i co możemy zrobić, żeby odwrócić tę śmiertelną tendencję. Ciekawe rozmowy, inspirujące inicjatywy i zaangażowanie młodych bohaterów dają nadzieję na lepszą przyszłość i sprawiają, że „Animal” to film unikatowy na skalę światową.
Joanna Sobik (Kostrzyńskie Kino za Rogiem)
MUZYKA: Genesis „BBC Broadcast”
Wieści dochodzące z obozu Genesis nie napełniają nadzieją na kolejne albumy, single czy chociażby występy na żywo. Stan zdrowia Phila Collinsa wskazuje raczej, że historia grupy dotarła właśnie na naszych oczach do swojego końca. Trudno bowiem przypuszczać, aby Peter Gabriel wrócił, dając zespołowi kolejną szansę. Dla tego muzyka Genesis to zamknięta karta w życiorysie. Dla słuchaczy zamknięta, piękna artystyczna przygoda. Możemy jednak zawsze sięgnąć do nowowydanego boxu, zawierającego stare, najczęściej już jednak publikowane w ramach innych wydawnictw, występy na żywo. Omawiany zestaw zamyka się w chronologicznych ramach 1970- 1992 i chociaż jego jakość na przestrzeni pięciu płyt (umieszczonych w bardzo skromnych kopertkach) jest różna, to całość warto zakupić, chociażby z sentymentu.
Jakub Kozłowski (Wydawnictwo In Roch z Czerwonaka)
KSIĄŻKA: Magda Knedler „Pani Labiryntu”
Autorka przenosi nas na Kretę, w czasach, gdy rządził nią król Minos. Władca rozwijał legendę o strasznym potworze Minotaurze, który zamknięty był w podziemnym labiryncie. Jedyną osobą która była wstanie przeciwstawić się królowi była jego córka Ariadna. Kiedy dziewczyna odkrywa, że w labiryncie uwięziony jest nie potwór, a jej straszy chory brat Asterion, postanawia walczyć z tyranią ojca. Autorka inspirując się mitologią stworzyła powieść o kobiecej odwadze i sile, bowiem najodważniejszymi postaciami w jej książce nie są wcale dzierżący władzę mężczyźni, ale kobiety Europa, Pazyfae i Ariadna. -¬ Tam gdzie inni tracili rozum, ona odnalazła swoją drogę – czytamy w opisie ksiązki.
Anna Walkowiak-Osowska (Biblioteka Publiczna w Swarzędzu)
GRA: „Keep the Heroes Out!”
To asymetryczna gra kooperacyjna, w której wcielamy się w potworki broniące swoich lochów przed zachłannymi bohaterami. O asymetryczności „Keep the Heroes Out!” świadczy fakt, że każdy z dziewięciu klanów potworów posiada unikatowe zdolności. Gra składa się z dwudziestu scenariuszy, które możemy rozgrywać pojedynczo, bądź jako kampanię odblokowując wspomniane, dodatkowe zdolności. Każdy scenariusz to również inne ułożenie modułowego lochu, składającego się z dużych kafli. To także inna historia, dodatkowe wydarzenia oraz nowe zasady obowiązujące w danej przygodzie. W danej grze chodzimy po stworzonym lochu, stawiamy pułapki, produkujemy przedmioty oraz walczymy z bohaterami. Wygramy jeśli po dwóch rundach uda się nam obronić nasz skarbiec.
Tomasz Skoracki (Stowarzyszenie Miłośników Gier Planszowych „Kości” z Puszczykowa)