Relacje
Propozycje kulturalne
Od tego roku na łamach Prasowej17. polecamy najciekawsze książki, filmy, płyty oraz gry. W roli naszych recenzentów występują prawdziwi fachowcy. Do wysłuchania konkretnych płyt zachęca Jakub Kozłowski z Wydawnictwa In Rock z Czerwonaka, a gry wybiera dla Was Michał Cyranek i Tomasz Skoracki ze Stowarzyszenia Miłośników Gier Planszowych Kości z Puszczykowa. Książki to domena Anny Walkowiak-Osowskiej oraz Magdaleny Kozłowskiej z Biblioteki Publicznej w Swarzędzu, a filmy i seriale dla naszych Czytelników ocenia Agata Klaudel-Berndt z Kultury Tarnowa.
Wszystkie polecane tytuły to ich subiektywny wybór. Czasami są to nowości na rynku, a czasami nasi recenzenci wracają do wydawnictw mających swoją premierę już jakiś czas temu, a do których ich zdaniem warto wrócić. Zawsze będą to jednak pozycje wartościowe, po które warto sięgnąć w wolnej chwili. Liczymy, że ich propozycje będą dla Was pomocne w wyborze danej płyty, filmu, książki czy też gry. Wierzymy również, że w tym naszym kulturalnym kąciku Prasowej17. każdy znajdzie coś dla siebie. Nowe propozycje poniżej…
MUZYKA: Marillion „Seasons End”
Nie ma zespołu, którego fani byliby bardziej podzieleni w ocenie dorobku grupy. Dla jednych Marillion kończy się na „Clutching At Straws”, a dla innych dopiero okres ze Steve Hogarthem przyniósł potrzebne stylistyczne zmiany. Ja osobiście, o ile do dzieł ery fishowskiej wracam częściej, to jednak pozostaję pod dużym wpływem albumów nagranych już po roku 1989. Istnieje jednak płyta stanowiąca dzieło w doskonały sposób łączące oba te światy – „stare” Marillion z nadchodzącym „nowym”. Chodzi oczywiście o „Seasons End”. Jest to płyta elegancka i przepiękna muzycznie. Wciąż mamy tu stricte progresywne zacięcie, od którego w późniejszym czasie Marillion zacznie odchodzić, ale połączone z łagodnością, której na płytach z Fishem brakowało.
Jakub Kozłowski (Wydawnictwo In Rock)
KSIĄŻKA: Mira Marcinów „Bezmatek”
Tytułowy bezmatek to stan w ulu, w którym nie ma pszczelej matki, co oczywiście jest zagrożeniem dla roju, stanem osłabiającym rodzinę. Taki właśnie stan dotknął narratorkę tej książki. Poznajemy ją, gdy umiera jej matka, a później towarzyszymy jej w przeżywaniu żałoby. Krótkie rozdziały, a nawet pojedyncze zdania, którymi posługuje się autorka – dobrze oddają emocje i sposób myślenia o śmierci. Autorka kreśli wiele obrazów swojej matki, ich trudnych relacji. Książkę mimo trudnego, smutnego tematu, czyta się dobrze, choć autorka chce konserwatywnego czytelnika szokować i wprowadza temat coming-outu. Dobra propozycja dla czytelników szukających ambitniejszej lektury.
Anna Walkowiak-Osowska (Biblioteka Publiczna w Swarzędzu)
FILM: „Obiecująca. Młoda. Kobieta”
W końcu wracamy. Kinomaniacy pewnie nie mogą się już doczekać tych emocji, które są obecne tylko w sali kinowej. Na początek polecam czarny thriller komediowy napisany, wyprodukowany i wyreżyserowany przez Emerald Fennell pt. „Obiecująca. Młoda. Kobieta”. Bohaterka filmu o imieniu Cassie, co weekend udaje zbyt pijaną, żeby ktoś się nią zaopiekował… Wszyscy zawsze mówili o Cassie, w tej roli Carey Mulligan, że to obiecująca młoda kobieta… Ale zdarzyło się coś, co brutalnie zmieniło jej przyszłość. W jej życiu nic nie jest tym, na co wygląda. Jest niezwykle bystra, kusząco przebiegła, a nocami prowadzi sekretne podwójne życie. A teraz, dzięki niespodziewanemu spotkaniu, Cassie otrzymuje szansę, by rozliczyć się z przeszłością. I na pewno tę szansę wykorzysta. Oskar za scenariusz.
Agata Klaudel-Berndt (Kultura Tarnowa)
GRA: Calico
Calico to gra abstrakcyjno-logiczna, w której rozgrywka polega na… uszyciu kołderki. Aby to osiągnąć układa się kafelki, przedstawiające skrawki materiałów w różnych kolorach i wzorach, a następnie umieszcza się je na swojej planszetce. Na każdej planszetce znajdują się trzy kafelki projektów, które zapewnią graczowi punkty po spełnieniu warunków potrzebnych do ich zdobycia. Układając materiały we wzory, można przyciągnąć uwagę milusińskich kotków, a na kolorowych łatkach można przyszyć guziki. Gracz, którego kołderka zdobędzie najwięcej punktów za zrealizowane projekty, koty oraz guziki – zostaje zwycięzcą. Bardzo ciekawa, ładna, a także wymagająca pozycja wśród gier planszowych. By zapunktować musimy czasami nieźle pokombinować…
Tomasz Skoracki (Stowarzyszenie Miłośników Gier Planszowych Kości)