MenuMenu główne
Powiat Poznański



Edukacja

Start do dorosłości

Dzieci z dysfunkcjami wzroku potrzebują tempa nauki dostosowanego do swoich możliwości. Chętnie uczą się samodzielności i niezależności, łatwo nawiązują kontakty społeczne, pragną rozwijać twórcze zainteresowania. O tym, że niełatwą sprawą jest edukacja, rewalidacja i rehabilitacja osób niewidomych i słabowidzących wiedzą ich opiekunowie i nauczyciele.

1 kwietnia w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych im. Synów Pułku w Owińskach w gminie Czerwonak, w powiecie poznańskim zorganizowano wydarzenie pod nazwą „Drzwi otwarte”, w trakcie którego można było zapoznać się z ofertą edukacyjną placówki. Wystąpił działający w Ośrodku pod kierownictwem Krzysztofa Mikulskiego zespół muzyczny „Los Mikos”, który tworzą wychowankowie SOS-W. W ich wykonaniu można było usłyszeć kilka znanych utworów pop-rockowych. Uczestnicy wydarzenia obejrzeli pokaz dźwiękowego tenisa stołowego, wzięli udział w zajęciach z robotyki, podziwiali wystawę wyrobów wikliniarskich i tapicerowanych. Rodzice oraz nauczyciele osób z niepełnosprawnością sensoryczną mogli skonsultować się z nauczycielami Ośrodka i specjalistami z zakresu rehabilitacji czy rewalidacji.

Zwiedzających oprowadzali po placówce uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum. Opowiadali, jakich przedmiotów się uczą, czego wymagają od nich nauczyciele, w jakich zajęciach pozalekcyjnych biorą udział i co jeszcze mogą robić w czasie wolnym. Z kolei uczniowie zasadniczej szkoły zawodowej kształcący się w zawodzie kucharz przygotowali poczęstunek w „Domku ogrodnika”, dzięki czemu można było przekonać się jak wygląda nauka tej profesji.

SOS-W w Owińskach jest placówką z długoletnią historią i tradycją – 30 września 2016 roku obchodził 70 lat istnienia. Kształci dzieci i młodzież z dysfunkcją wzroku na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W Ośrodku działa: zespół wczesnego wspomagania rozwoju (udziela wsparcia dzieciom z niepełnosprawnością od urodzenia do momentu rozpoczęcia nauki w szkole oraz ich rodzicom, również w domu, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju), szkoła podstawowa, liceum ogólnokształcące, zasadnicza szkoła zawodowa (kształci w zawodzie kucharz, tapicer, koszykasz-plecionkarz i szkoła przysposabiająca do pracy (dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną). Budynek Ośrodka oraz internat jest dostosowany do potrzeb osób na wózkach (windy, siedziska pod prysznicem, poręcze w toaletach itp.).

Zaletą Ośrodka są klasy liczące od 4 do 10 uczniów wyposażone w specjalistyczne pomoce dydaktyczne oraz sprzęt umożliwiający pracę z dzieckiem niewidomym i słabowidzącym, opieka w świetlicy dla dojeżdżających uczniów, zajęcia usprawniające (m.in. nauka orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się, logopedia, rehabilitacja ruchowa, terapia pedagogiczna, terapia EEG Biofeedback, doskonalenie umiejętności posługiwania się pismem brajla), wsparcie psychologiczne i pedagogiczne, opieka pielęgniarek oraz okulisty.

Atutem placówki jest ponadto funkcjonujący na jej terenie, otwarty 3 września 2012 roku, pierwszy w Europie Park Orientacji Przestrzennej, w którym znajdują się urządzenia imitujące dźwięk ruchu ulicznego (aby niewidomi oraz słabowidzący mogli oswajać się z miejską rzeczywistością) i specjalne przyrządy dydaktyczne (zabawki dźwiękowe, równoważnie, huśtawki, tory przeszkód). Park został w maju 2013 roku nagrodzony m.in. w konkursie „Polska pięknieje – 7 cudów funduszy europejskich” w kategorii „Miejsce przyjazne dzieciom”. W SOS-W w Owińskach jest też muzeum tyflologiczne prezentujące bogate zbiory map i innych pomocy dydaktycznych wykorzystywanych w nauczaniu osób z dysfunkcjami wzroku.

Kadra Ośrodka swoje działania edukacyjne, rehabilitacyjne i rewalidacyjne ukierunkowuje na wszechstronny rozwój uczniów, żeby w dorosłym życiu mogli być jak najbardziej samodzielni i niezależni. Więcej na stronie www.niewidomi.edu.pl, nr tel. (61) 812 04 86 oraz e-mail: biuro@niewidomi.edu.pl

Tekst i zdjęcia: Karolina Kasprzak (Filantrop Naszych Czasów)

Redaktor: Anna Jaworska
Opublikowano: 4 kwietnia 2017