Relacje
Solarisy do Włoch i Norwegii
Włoskie Bolzano jest pierwszym miastem, które zdecydowało się na zakup autobusów Urbino 12 hydrogen. Dwanaście wodorowych Solarisów dołączy do elektryków dostarczonych w ubiegłym roku. Zamówienie obejmuje również 8-letnią umowę serwisową.
Przedsiębiorstwo transportowe SASA Bolzano jest pierwszym klientem, który zdecydował się na najnowszy produkt Solarisa, autobus Urbino 12 hydrogen. Energia zmagazynowana w wodorze zasila bezpośrednio układ napędowy pojazdu. Technologia wodorowa wykorzystana do produkcji elektryczności umożliwi pokonywanie autobusom jeszcze większych dystansów bez absolutnie żadnych emisji.
– Bolzano silnie inwestuje w nowoczesny i czysty transport publiczny. Cieszę się, że Solaris może być częścią tego procesu, dostarczając swoje najnowsze bezemisyjne pojazdy. SASA ma już w swojej flocie nasze autobusy elektryczne. Teraz zaś Solaris i Bolzano stawiają na technologię wodorową – mówi Petros Spinaris, wiceprezes Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa w powiecie poznańskim.
Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do napędu. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji. Wodór gromadzony jest w butlach kompozytowych umieszczonych na dachu. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanej technologii autobus będzie w stanie przejechać do 350 km na jednym tankowaniu.
Tymczasem trzech norweskich przewoźników złożyło w ostatnim czasie zamówienia na dostawę elektrycznych pojazdów marki Solaris. W ramach podpisanych umów, do autobusów Urbino electric jeżdżących do tej pory po ulicach norweskich miast dołączy siedem kolejnych.
Najbliższym realizacji jest kontrakt zakładający dostawę czterech autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric, które zostaną wkrótce włączone do floty operatora Norgesbuss z Oslo. Autobusy te dołączą do dwóch elektrycznych Urbino 12 dostarczonych do przewoźnika w zeszłym roku. Autobusy będą wyposażone w baterie Solaris High Power o pojemności 145 kWh, do ładowania których posłuży zarówno złącze plug-in, jak i pantograf.
Jednym z nowo zamówionych autobusów jest również Solaris Urbino 8,9 LE electric, od którego w 2011 firma rozpoczęła rozwój pojazdów elektrycznych. Zasili on flotę firmy Sorlandsruta, a przewoźnik przeznaczy go do obsługi linii w mieście Mandal w południowej części kraju. Kolejne dwa elektryczne Solarisy, które niedługo trafią do Norwegii, to Solarisy Urbino 12 electric zamówione przez przewoźnika Boreal. Pojazdy będą kursowały w położonym na południowym wybrzeżu mieście Kristiansand.
Od momentu zrealizowania przez firmę Solaris Bus & Coach S.A. zamówienia na pierwszy pojazd elektryczny, polski producent pozyskał zamówienia na blisko 500 autobusów bateryjnych. Można je spotkać na ulicach 17 europejskich państw, w 63 miastach od mroźnej północy aż po gorące południe kontynentu. Łączny dystans pokonany do tej pory przez elektryczne autobusy z Bolechowa przekroczył już 14 milionów kilometrów.
Informacja prasowa