Edukacja
Święto Białej Laski
Tegoroczne obchody Międzynarodowego Dnia Białej Laski odbyły się na Wydziale Nauk Geograficznych i Geologicznych oraz Wydziale Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. – To bardzo dobra inicjatywa. Te spotkania mają również charakter edukacyjny. W naszym ośrodku nauczyciele starają się tak edukować naszych wychowanków, by w przyszłości byli samodzielni – powiedział wicestarosta poznański, Tomasz Łubiński.
Organizatorem święta, tak jak i w poprzednich latach, był Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych im. Synów Pułku w Owińskach. – Miejsce wydarzenia, czyli Collegium Geographicum nie zostało wybrane przypadkowo, ponieważ absolwenci tego kierunku później często zostają nauczycielami – mówił Bartłomiej Maternicki, dyrektor placówki z powiatu poznańskiego. – W poprzednich latach obchody były połączone z happeningiem, najczęściej na Placu Wolności w Poznaniu. Tym razem postanowiliśmy nieco zmienić formułę tego wydarzenia. Skierowaliśmy się do konkretnych osób, które są zainteresowane tym tematem i problemem – dodał.
Międzynarodowy Dzień Niewidomych, od 1964 roku obchodzony 15 października, ma przypominać wszystkim o potrzebach osób z dysfunkcją wzroku, którzy chcą żyć bez barier i ograniczeń. Celem akcji jest kształtowanie postaw społecznych opartych na otwartości, tolerancji, empatii oraz przygotowanie społeczeństwa do udzielania właściwej pomocy osobom z dysfunkcją wzroku i zapobieganie wykluczeniu społecznemu. – Na uczelni spotkaliśmy się zarówno z jej władzami, jak i ze studentami. Jednym i drugim chcieliśmy zaprezentować Ośrodek i jakie zajęcia prowadzimy. Jak się do nich przygotowujemy, i z jakich narzędzi oraz materiałów korzystamy – wyjaśnił dyrektor.
Jednym z elementów wydarzenia był wykład oraz projekcja filmu pt. „Nasz drugi dom – 75 lat historii Ośrodka w Owińskach”. – Zależało nam na tym, aby wspomnieć o bogatej historii naszej placówki, a także o tym, czym się ona cechuje. Podkreślaliśmy rodzinny charakter Ośrodka, a także więzi łączące uczniów i ich rodziców z nauczycielami, bo bez tej więzi trudno mówić o skutecznej edukacji – podkreślił Bartłomiej Maternicki. W trakcie spotkania studenci poznali również system pisania punktowego w Braille’u oraz urządzenia elektroniczne wspomagające osoby niewidzące. Mogli też zagrać w szachy dotykowe i tenis stołowy dźwiękowy oraz obejrzeć wystawę tyflomap.
Zdjęcia: Maciej Pawlik