Relacje
Wielkie zamówienie z Mediolanu
Mediolański przewoźnik ATM Milano do końca 2030 roku chce zrezygnować z autobusów z silnikami diesla. Milowym krokiem było rozpisanie ogromnego przetargu na dostawę do 250 autobusów elektrycznych. Łączna wartość umowy ramowej może wynieść ponad 192 mln euro. Rozpoczęcie dostaw pierwszej partii 40 autobusów ma się rozpocząć w czerwcu 2020 roku. Tym samym firma Solaris z Bolechowa w powiecie poznańskim, w 2019 roku umacnia się w Europie jako lider pod względem pozyskanych zamówień na elektrobusy.
Umowa ramowa na dostawę łącznie do 250 autobusów elektrycznych dla ATM Milano, to jeden z największych przetargów wygranych do tej pory przez firmę Solaris i największy dotyczący pojazdów elektrycznych w Europie. Autobusy, na które zdecydował się Mediolan, to flagowy produkt polskiego producenta – Urbino 12 electric. Model, który codziennie udowadnia swoją niezawodność na ulicach kilkudziesięciu europejskich miast w 17 państwach kontynentu, w 2017 roku otrzymał najbardziej prestiżową nagrodę w branży – tytuł „Autobusu Roku”.
12-metrowe elektryczne Urbino będzie wyposażone w baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad 240 kWh. Energia w nich będzie uzupełniana poprzez tzw. pantograf odwrócony, czyli urządzenie, które będzie obniżało się z masztu ładowarki na autobus, a także na zajezdni przez klasyczną wtyczkę. Jednostką napędową elektrycznych autobusów będzie oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami o mocy 110 kW każdy.
Zalety autobusu elektrycznego, takie jak niezwykle cicha praca, niski poziom wibracji, a przede wszystkim brak zanieczyszczeń w miejscu użytkowania pojazdów z pewnością wpłyną na wygodę podróżowania mediolańczyków. Komfortowe, przestrzenne wnętrze wzbogacone zostanie dodatkowo o szereg nowoczesnych rozwiązań – ładowarki urządzeń mobilnych USB, system informacji pasażerskiej czy monitoring, które nie tylko zwiększą przyjemność jazdy, ale i bezpieczeństwo. Kierowca będzie miał dodatkowo podgląd na drzwi oraz pantograf, do jego dyspozycji będzie także kamera cofania.
W przestrzennym, klimatyzowanym wnętrzu Urbino electric pomieści się 82 osoby, w tym 26 na miejscach siedzących. Pojazd będzie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, funkcjonalną zatoczką dla wózków inwalidzkich oraz 14 miejsc o zwiększonej dostępności z niskiej podłogi. W samym Mediolanie autobusy Urbino są już znane od 2014 roku. W stolicy północnych Włoch kursuje 150 autobusów Solarisa, w tym 25 elektrycznych. Producent na rynek włoski dostarczył już ponad 40 autobusów bateryjnych. Oprócz Mediolanu zakupili je klienci z Bergamo i Bolzano. Ponadto do tego ostatniego klienta w 2021 roku Solaris dostarczy 12 autobusów wodorowych.
Informacja prasowa