MenuMenu główne
Powiat Poznański



Relacje

Nowe, wyjątkowe miejsce

nowy węzeł przesiadkowy w rokietnicy

W Rokietnicy oficjalnie otwarto nowy węzeł przesiadkowy. Inwestycja kosztowała łącznie ponad 33 mln złotych i objęła nie tylko budowę dworca i zagospodarowanie okalającego go terenu, ale także przebudowę ul. Szamotulskiej wraz z rondem oraz budowę nowej bazy gminnej spółki komunikacyjnej ZUK ROKBUS. W ramach projektu, który w wysokości 21 mln złotych dofinansowano ze środków unijnych, zakupiono także cztery niskoemisyjne autobusy.

– To kolejne piękne miejsce w powiecie poznańskim. Do tego zrobione z głową i bardzo pożyteczne, bo z tego węzła przesiadkowego korzystać będą mieszkańcy gminy. Ta inwestycja jest także przykładem tego, że warto myśleć przyszłościowo, na kilka lat do przodu. Działając w ramach Metropolii Poznań od początku założyliśmy sobie, aby odpowiednio skomunikować region. I to konsekwentnie realizujemy, w dużej mierze dzięki znaczącemu wsparciu unijnemu – podkreślał starosta poznański Jan Grabkowski.  

O znakomitej współpracy z Metropolią Poznań mówili również wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski oraz wójt gminy. – To ważne, że potrafimy się porozumieć, i to na partnerskich zasadach – stwierdził Bartosz Derech. – W to miejsce włożyliśmy bardzo dużo serca. I jest ono pod wieloma względami wyjątkowe. Nowy budynek dworca robi na wszystkich ogromne wrażenie. Postawiliśmy też na funkcjonalność, starając się, aby odległości, które muszą pokonywać na co dzień pasażerowie między konkretnymi miejscami były możliwie jak najkrótsze – dodał.  

Najbardziej rozpoznawalnym elementem węzła przesiadkowego w Rokietnicy  jest wspomniana nowa hala dworca, z charakterystyczną elewacją z blachy kortenowej i szkła. Jego dach, na którym zamontowano panele fotowoltaiczne, pełni również rolę zadaszenia dla podróżnych oczekujących na liniowe autobusy. Jak na zintegrowany węzeł przystało, wokół dworca powstał parking na 150 miejsc, stacje ładowania dla samochodów elektrycznych, a także postój taksówek. A wszystko to scala ciekawie zaprojektowana mała architektura oraz zieleń.

Istotnym uzupełnieniem projektu będzie włączenie od 1 stycznia 2023 roku odcinka Poznań Główny – Wronki, ze stacją Rokietnica, do systemu Poznańskiej Kolei Metropolitarnej, o czym wspomniał Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. W tym miejscu warto też przypomnieć, że linia kolejowa, przy której leży Rokietnica jest najstarszą, która dotarła do Poznania. Jej budowę rozpoczęto 20 marca 1846 roku od strony Stargardu Szczecińskiego. Pierwszy pociąg, zgodnie z rozkładem, przejechał przez Rokietnicę 10 sierpnia 1848 roku.

Oficjalnemu otwarciu węzła przesiadkowego towarzyszyły drzwi otwarte w holu dworca, gdzie znajdowała się interaktywna makieta kolejowa. Nie zabrakło także licznych aktywności dla najmłodszych oraz części artystycznej. Licznie zebranym mieszkańcom zaprezentował się zespół Castle Brass oraz aktor Michał Grudziński, który w towarzystwie Ireneusza Lesickiego oraz Michała Piszory recytował „Lokomotywę” Juliana Tuwima. Atrakcją była również możliwość przejazdu bezpłatnym autobusem, a później pociągiem na linii Poznań – Rokietnica.

Zdjęcia: Natalia Siejek, Tomasz Skupio

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 31 sierpnia 2022