MenuMenu główne
Powiat Poznański



Relacje

Związek coraz większy

konferencja transport

O dziewięciu nowych członków powiększył się Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny”. Zrzeszone samorządy po raz kolejny pokazały, że są odpowiedzialne za swych mieszkańców. To efekt działań powiatu poznańskiego przeciwko wykluczeniu transportowemu w regionie.

Dzięki działaniom oraz współpracy samorządów zrzeszonych w „Wielkopolskim Transporcie Regionalnym” w szeregi związku wstąpiły kolejne gminy i powiaty. Grono 23 jednostek samorządu terytorialnego powiększyło się o dziewięciu nowych członków. Są to gminy Brodnica, Dolsk, Kamieniec, Komorniki, Książ Wielkopolski, Nowy Tomyśl, Sieraków, Trzciel, a także powiat wągrowiecki. Już teraz pod względem zasięgu i oddziaływania to największy tego typu związek w Polsce. W ubiegłym roku liczba obsługiwanych linii wyniosła 125 i jest to wzrost o 76 procent.

– Przyjęcie kolejnych samorządów do WTR to konsekwencja działań mających na celu utrzymanie i zwiększenie liczby linii autobusowych o zasięgu powiatowym oraz ponadpowiatowym. Tylko w powiecie poznańskim około 10 tysięcy mieszkańców nie ma dostępu do komunikacji publicznej. Musimy działać przeciw wykluczeniu transportowemu. Postawiliśmy tylko jeden warunek: pełną współpracę – mówił Jan Grabkowski, starosta poznański, przewodniczący Zgromadzenia Ogólnego związku. – Samemu można zrobić dużo, ale razem zdziałać możemy zdecydowanie więcej. Po raz kolejny pokazaliśmy, że jesteśmy odpowiedzialni za swych mieszkańców. Dzięki solidarności możemy dziś mówić o sukcesie i sile samorządów – dodaje.

Na rozwój przewozów związek otrzymał dotację z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych w wysokości blisko 5 mln zł. Nakłady finansowe są potrzebne, bo przed władzami stoi wiele wyzwań, jak chociażby prace nad koncepcją modernizacji dworca w Śremie, integracją taryfy PKS z PKM-ką i ZTM Poznań czy też odnowieniem floty. Jeszcze w kwietniu ma zostać rozstrzygnięty przetarg na zakup 20 nowych autobusów z napędem hybrydowym. Wszystkie kupowane pojazdy będą w pełni przystosowane do osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Obecnie związek dysponuje 75 pojazdami. Warto zwrócić uwagę, że tylko w ubiegłym roku nastąpił wzrost pracy przewozowej z poziomu 2 mln km do 2,7 mln km przejechanych kilometrów. Po przyjęciu nowych członków wartość ta wzrośnie o kolejne 0,5 mln km.

Dzięki składkom płaconym przez wszystkich uczestników oraz otrzymanemu dofinansowaniu w ubiegłym roku PKS mógł zakupić dwa nowe autobusy. Zbigniew Rusak, dyrektor biura ZPG WTR przyznaje, że priorytetem jest stałe zwiększanie liczby miejscowości z dostępem do transportu zbiorowego oraz utrzymanie sprawnej komunikacji międzygminnej. – Jestem przekonany, że sieć połączeń będzie się rozwijać stosownie do potrzeb – zapewnia. Należy podkreślić, że już dziś autobusy PKS-u przewożą rocznie prawie 1,1 mln pasażerów. Na razie największą barierą w rozwoju nowych połączeń jest brak kierowców autobusowych. Dlatego związek przygotowuje się do nawiązania współpracy z nowymi przewoźnikami.

Przypomnijmy, że w marcu 2019 roku prezydent Poznania poinformował starostów, burmistrzów i wójtów, że miasto nie jest w stanie samo utrzymywać spółki PKS i jest zmuszone ją rozwiązać ze względu na nierentowność. Wówczas z inicjatywą ratowania linii autobusowych wyszedł starosta poznański Jan Grabkowski. W konsekwencji, w grudniu 2021 roku, podpisano akt notarialny, na mocy którego miasto przekazało WTR udziały w postaci akcji wartych 10,8 mln zł i taboru, w skład którego wchodziło wówczas 76 autobusów oraz dwa dworce autobusowe: w Nowym Tomyślu i w Śremie. Od tamtego czasu trwają intensywne prace nad rozwojem komunikacji autobusowej w regionie. Modernizowane są dotychczasowe linie i tworzone nowe połączenia, aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby pasażerów.

Autor: Maja Grześkowiak

Wielkopolski Transport Regionalny_- prezentacja

Redaktor: Tomasz Sikorski
Opublikowano: 14 kwietnia 2023